Nastolatek z Klasą

Program rozwoju umiejętności szkolnych, biegłości czytania i poczucia własnej wartości dla uczniów z klas 7 i 8 

Nastolatek z klasą to program, skonstruowany z myślą o młodzieży, która mierzy się nie tylko z nauką, ale również, ze zmianami, które zachodzą w nich samych, związanych z dojrzewaniem. To świetny czas, żeby młodzi ludzie odkrywali tajemnice funkcjonowania swojego mózgu, pamięci a także swoich emocji i uczuć. Techniki poznawane na kursie, rozwijające sprawność czytania i uczenia się pomagają w skróceniu czasu nauki i łagodzą szkolny stres. 

 

 

 3 elementy kursu, które rozwiną możliwości nastolatka

 

1. Trening pamięci i koncentracji 

Przed nastolatkami w 7 i 8 klasie pojawiają się wyzwania, związane z pojawieniem się nowych przedmiotów i nowych nauczycieli. Poza tym, już niebawem, młodzi adolescenci staną przed ważnymi dla nich egzaminami, które w dużej mierze zadecydują o wyborze szkoły średniej. 

Umiejętność posługiwania się Technikami Pamięciowymi czy Mindmappingiem ułatwia zapamiętanie i skraca czas uczenia się coraz większej ilości materiału. Dlatego jednym z najważniejszych elementów programu „Nastolatek z klasą”, jest uczenie się… uczenia. 

Efektywność i motywacja do nauki w dużej mierze bierze się z umiejętnego zaangażowania w proces uczenia się prawej, twórczej półkuli mózgu. Służą temu techniki, których twój młody nastolatek nauczy się w trakcie kursu: 

  • Technika robienia Map Myśli

    Jest to sztuka nieliniowego robienia notatek opartych na skojarzeniach. Takie notatki są zapamiętywane dużo łatwiej, niż ciągły tekst, gdyż odwzorowują schemat szlaków skojarzeniowych w mózgu. Wykonanie ich jest zajęciem bardzo kreatywnym i zajmuje niewiele czasu. Umiejętność tworzenia Map Myśli będzie procentować nie tylko w szkole podstawowej, ale również na dalszych etapach edukacji. Wielu licealistów i studentów uważa Mindmapping za jedną z najważniejszych technik skutecznego uczenia się. 

  • Techniki pamięciowe

    Mnemotechniki pozwalają na zapamiętanie dużych ilości informacji w krótkim czasie. Co więcej, doskonale rozwijają kreatywność, a stosowanie ich, często jest po prostu… zabawne. Doskonale nadają się do łatwego i skutecznego zapamiętywania szkolnych treści. Badanie pokazują, że osoby, które posługują się mnemotechnikami, potrafi zapamiętać nawet siedem razy więcej informacji niż osoby, które tego nie potrafią. To duże wsparcie dla młodego ucznia… 

  •  Koncentracja

    Ważnym elementem sprawnego uczenia się jest umiejętność koncentracji. Na każdych zajęciach kursanci trenują różne techniki, które rozwijają ich zdolność do skupiania swojej uwagi.

  • Trójstopniowa technika regulacji

    Dziecko podczas kursu, pozna i nauczy się stosować Trójstopniową technikę regulacji. Pomoże w tym nasza autorska Skala gotowości do nauki, która zachęca dzieci do wykonania trzech kroków, prowadzących do uzyskania optymalnego stanu skupienia i motywacji do nauki.

    • Krok pierwszy, to głaskanie jaszczurki, czyli uspokajanie mózgu gadziego. Dziecko ma szansę wyciszyć się i opanować stres.

    • Krok drugi, karmienie lwa, to odkrywanie własnej wartości.

    • Krok trzeci, budzenie olbrzyma, to ćwiczenia aktywizujące zdolności językowe, matematyczne, artystyczne oraz społeczne dziecka.

    Umiejętność regulacji emocji jest bardzo ważna, gdyż zestresowany mózg, bardzo słabo się uczy. 

 

2. Sprawne czytanie i pasja do książek 

Kiedy czytasz książkę, w Twoim mózgu, pobudzone są miliony neuronów, które tworzą w umyśle wyobrażenie czytanych treści. Dlatego czytanie jest jednym z najlepszych ćwiczeń stymulujących mózg. Czytanie rozwija wyobraźnię, pamięć i umiejętność myślenia. Osoby, które są oczytane dysponują większą wiedzą i mają bogatsze słownictwo. Sprawnie czytający nastolatek zazwyczaj dużo lepiej radzi sobie w szkole niż ktoś, kto z czytaniem ma problemy. W związku z tym mniej jest też narażony na szkolny stres. 

Dzięki specjalnie skonstruowanemu treningowi ze wskaźnikiem, kursanci rozwijają pamięć, poszerzają swoje pole widzenia i gimnastykują oczy. Biegłe czytanie to ćwiczenie prawidłowych nawyków czytelniczych. Regularne wykonywanie ćwiczeń pod okiem trenera sprawia, że czytanie staje się łatwiejsze i bardziej efektywne. Kursanci nie tylko zaczynają czytać szybciej, ale poprawiają również swoje rozumienie czytanego tekstu. 

  Ale to nie wszystko…

Wszystkie czytanki w programie, poparte są badaniami z obszarów psychologii i neurobiologii. W trakcie zajęć, grupa dyskutuje o przeczytanych tekstach, odnosi je do swoich doświadczeń i przeżyć. To sprzyja nauce myślenia, wrażania swoich opinii i sztuce dyskusji. Sprawia też, że nastolatki zaczynają lubić trening czytania i doceniają jego praktyczny wymiar. 

W ramach Klubu Książki młodzi uczniowie przedstawiają książki, które przeczytali i inspirują się wzajemnie do czytania. Jeden od drugiego, „zarażają” się pasją do czytania. 

 

3. Rozwojowość i poczucie własnej wartości 

W okresie dojrzewania pojawia się mniejsza umiejętność kontrolowania własnych emocji. Często też następuje nadwątlenie poczucia własnej wartości dojrzewającego, młodego człowieka. Dlatego program rozwoju emocjonalnego staje się bardzo ważnym elementem zajęć. 

„Karmienie lwa” i „Budzenie olbrzyma” to nasze autorskie ćwiczenia rozwijające w nastolatkach dziewięć kluczowych cech, które pomagają odnosić im w życiu sukcesy. Należą do nich m.in. poczucie własnej wartości. W tym wieku bardzo ważna staje się umiejętność dostrzegania i doceniania swoich mocnych stron. Dlatego młodzież szkoli się w technikach rezyliencji. Rezyliencja to umiejętność dostosowywania się do zmieniających się warunków, adaptacja, odporność psychiczna, plastyczność umysłu, zdolność do odzyskiwania siły. 

Rezyliencję rozwijają techniki, które umiejętnie przekierowują uwagę adolescenta na pozytywny obraz samego siebie, przywołują dobre doświadczenia i chwile, w których czuł się silny i wartościowy. Dzięki temu, tworzą się w jego mózgu silniejsze połączenia między neuronami związanymi z pozytywną oceną własnej osoby. 

Dzięki grom i zabawom, kursanci uczą się regulować swoje emocje i kierować uwagę w stronę zasobów wewnętrznych, które posiadają. 

Proponowane przez nas działania twórcze, utrwalają poznaną wiedzę i rozwijają artystyczne zdolności młodzieży. 

Program jest prowadzony w duchu myślenia rozwojowego. 

Twój nastolatek dowie się, że inteligencję i charakter można kształtować i rozwijać a dzięki ćwiczeniom mózg staje się bystrzejszy, gdyż tworzy nowe połączenia między neuronami. Postawa rozwojowa sprawia, że kursanci stają się bardziej otwarci na świat i szybciej uczą się nowych rzeczy.  

 

Dlaczego warto? 

Przed nastolatkami w 7 i 8 klasie pojawiają się nowe wyzwania związane z bliskim przejściem na wyższy etap edukacji, gdzie znów pojawią się nieznane dotychczas przedmioty i nauczyciele. Dlatego to bardzo dobry czas na rozwinięcie biegłości czytania i wyrobienie nawyków sprawnego uczenia się. Uczestnicząc w kursie, młody nastolatek będzie opanowywać kluczowe dla tego wieku kompetencje i umiejętności. 

Dzięki uczestnictwu w zajęciach, Twój nastolatek: 

  • Polubi się uczyć, bo pokażemy mu, jak to robić. Nauczy się szybkich i efektywnych metod zapamiętywania nowych rzeczy i nielinearnego notowania.

  • Nauczy się czytać metodą, która jest ciekawa, angażująca i bardzo efektywna. Podniesie nie tylko sprawność czytania, ale również zrozumienie czytanych treści. Dzięki dyskusjom o czytanych tekstach i książkach, czytanie może stać się jego pasją.

  • Wykształci postawę rozwojową, która zwiększa poczucie własnej wartości, wyzwala skłonność do podejmowania wyzwań i wiarę w siebie.

  • Dzięki grom i zabawom, Twój nastolatek odkryje i doceni swoje mocne strony oraz nauczy się współpracy w grupie.

  • Program psychologiczny, przygotowany z myślą o problemach okresu dojrzewania, wyposaża młodych adolescentów w wiedzę o emocjach, silnej woli itp. W programie dużo technik pracy z emocjami, celami, wartościami i nastawieniem. 

 

 


Jak wygląda kurs?

Kurs składa się z 28 spotkań, które odbywają się raz w tygodniu. Zajęcia rozpoczynają się w ostatnim tygodniu września lub na początku października.


Warsztaty dla rodziców

Rodzice dzieci biorących udział w kursie, również mogą rozwijać swoje kompetencje i umiejętności. Proponujemy Państwu udział w bardzo ciekawych warsztatach rozwojowych, na których będziemy przybliżać ciekawe zagadnienia związane z psychologią dziecka i rodzica. Uczestnicy tych warsztatów, bardzo je sobie cenią.


Serdecznie zapraszamy!

 

 

 

Zapisz dziecko na bezpłatną lekcję pokazową

Twoje dziecko i Ty możecie wspólnie przekonać się, jak świetną zabawą i pożyteczną nauką są nasze kursy. Miejsce na bezpłatną lekcję pokazową czeka na Ciebie (liczba miejsc jest ograniczona).

 

Zadzwoń do nas i umów się na lekcję!

 

Zadzwoń: 33 8151514 lub 513028497

Nasz sekretariat chętnie odpowie Ci również na wszelkie inne pytania dotyczące naszych kursów.

 

 

 

 

Artykuły Centrum Nauki i Muzyki:

  • Inspiracje dla rodziców dzieci szkolnych

    CZYTANIE TO PODSTAWA

    Jeżeli chcesz, żeby dziecko rozwijało swój sposób myślenia, kreatywność, wyobraźnię i koncentrację, zainspiruj je do czytania książek.
    To bardzo ważne!

    Czytaj dziecku codziennie ciekawe książki szczególnie, jeżeli dziecko nie lubi tego robić samodzielnie! Znajdźcie jakieś hobby i czytajcie o nim wspólnie. Dyskutujcie o tym, co czytacie, o postawach bohaterów, o życiu na innych kontynentach lub w innych czasach. Uzbrój się w cierpliwość, a zobaczysz, że dziecko z czasem samo chętnie sięgnie po książkę. Zacznie błyszczeć swoją wiedzą i wykaże się umiejętnością analizy i logicznego myślenia!

  • Do inteligencji poprzez Muzykę

    Wyniki badań wsparte nauką dowodzą, że dzieci, które bardzo wcześnie i intensywnie zajmują się muzyką, szczególnie grą na instrumencie klawiszowym, są bardziej inteligentne niż dzieci, które takiej szansy nie miały. Poniżej kilka przykładów:

    >wczesne zajmowanie się muzyką pobudza obszerne potencjały inteligencji;
    >istnieje jednoznaczny związek między grą na instrumentach i rozwojem inteligencji;
    >„Intensywne zajmowanie się muzyką oraz aktywne muzykowanie wspierają cechy osobowości i sposobu zachowania jak wytrwałość, konsekwencja, odpowiedzialność, koncentracja, poleganie na sobie nawzajem, zdobywanie własnych doświadczeń oraz krytyczny dystans do własnej gry” – wypowiedź Prof. Hansa Günthera Bastiana po  wstępnych badaniach w berlińskich szkołach podstawowych. 

    Każde dziecko jest „człowiekiem-ucho”.

  • Szkolne role dzieci

    Każde dziecko ma naturalną potrzebę bycia zauważonym i docenionym. Kiedy dziecko idzie do szkoły, pragnie zaistnieć wśród rówieśników i chce, żeby Pani poświęciła mu swój czas i uwagę.

    Już po kilku dniach w szkole możemy zauważyć, że wśród dzieci następuje powolny, ale wyraźny podział na „lepszych” i „gorszych”. Rozpoczyna się proces obejmowania klasowych ról. 

    Jest to proces nieświadomy. Najbardziej komfortowo czują się dzieci, które obejmują tzw. „role wspierające”.
    Dzieci te są postrzegane jako zdolne, inteligentne, błyskotliwe. Role te przyjmują dzieci, które potrafią czytać, znają litery, liczą, mają dobrą pamięć, potrafią  skoncentrować się na zadaniu. Dzieci, które nie posiadają tych umiejętności, porównując się ze zdolnymi rówieśnikami, zaczynają czuć się „gorsze”.

Centrum Nauki i Muzyki

Kursy i warsztaty dla młodzieży i dorosłych:

Szkoła Muzyki Rozrywkowej
Kursy rozwoju i praca z zasobami

Centrum Nauki i Muzyki w sieci:

© Akademia Nauki w Bielsku-Białej  |  ul.Górska 3a,   Bielsko-Biała,    tel. (33) 815 15 14